MOUSTACHE BEAR
Phantomhive Academy!
Annyeong!
Welcome to my simple triple blog, i`m Fieqa..terima kasih sebab sudi lawat blog saya ^^


Kuma Chingu

My Post

Thanks Bear

Template 100%: Atin Tory
Editor:Fieqa
Help:
Menabung Di Sini


They awesome !

4 Cara Untuk Mata Sihat
Tuesday 3 June 2014 | 07:59 | 5 comments



Mata mrupakan pancaindera anugerah Tuhan terindah dan tdk dpt dijual beli. Memiliki mata yg sihat merupakan stu kelebihan untk melihat keindahan dunia tnpa perlu bergntung kpd sebarang alat bantuan penglihatan.

Oleh krn itu, penjagaan kesihatan mata amat penting. Merawat dan mejaga mata merupakan satu lgkh awal untk mengelak drpd plbgai penyakit mata spt rabun, katarak , dan sbgainya.

Berikut beberapa cara mudah untk mendpatkan mata yg siht, seterusnya membantu mencegah penyakit berkaitan mata.

-FATIEHAH

Sesuaikan Jarak Mata

  • Jarak membaca yg baik adlh kira-kira 30 sentimeter antara buku dan mata. Memastikan jrak membca yg sesuai boleh mengelakkan kamu mdpt rabun jauh. Melihat objek terlalu lama juga boleh membuatkan mata mjd rabun. Oleh itu, rhatkan mata selama bbrapa saat apabila mmbaca atau menonton televisyen dlm tempoh 20 hgga 30 minit agar otot-otot mata dpt berhat .. 
Pencahayaan Yang Cukup
  • Bagi kamu yg suka membaca , pastikan kamu mdpt penchayaan yg ckup. Lampu yg redup boleh membuatkan mata berasa penat dan ini akan mengganggu kesihatan mata. Begitu juga bg pelajar yg sentiasa berjaga malam . Ketika kamu mengulkji pljaran dan menyiapkn tugasan , pastikan kamu mdpt cahaya lmpu yg secukupnya agar tidak mengganggu fungsi mata kamu.
Rehatkan Mata 

  • Tugasan @ pekerjaan yg dilakukan kini memerlukan kamu berada lama di hdpan komputer. Oleh sbb itu, mata akan berkelip kurg drpd biasa sebanyak 25 peratus. Keadaaan itu akan menyebabkan mata mjd kering. Justeru , rehatkan mata dgn memejamkan mata selama lima saat dan ulg langkah ini dri semasa ke semasa ktika mata terasa kering. Selain itu , digalakkan juga untk mlihat pemandangan hijau agar dpat merhatkan otot mata.
Jaga Pemakanan 


  • Vitamin A ,C dan E , asid folik , selenium dan zink dipercayai dpt membntu mjg kesihtan mata. Antara mkanan yg mengandungi vitamin dan mineral tersebut adalah lobak merah , bayam , brokoli dan kekacang. Makanan laut dan cendawan juga mengndungi kandungan zink yg tggi , selain daging ayam dan ayam belanda yg kaya dgn selenium. 
Sumber : Utusan Malaysia Sabtu 17 Mei 2014 




Labels:



Older Post | Newer Post